Recent Changes - Search:

Surf

PmWiki

Trapetsid

Mis on lohetrapets, mis surfitrapets? Kas need on omavahel asendatavad?

Põhimõtteliselt saab iga asjaga sõitmisel kasutada igasugust trapetsit. Suurim sisuline erinevus on konksu kuju. Lohetrapetsil on see natuke laiem, et oleks mugavam see ots, mis lohe puhul enamasti jäigalt kinni peab olema, sinna konksu fikseerida.

Järgmine silmaga nähtav suur erinevus on, et lohetrapetsil on seljal käepide. Seda läheb aga praktikas vaja ainult algaja koolitamisel - instruktor saab sealt kinni hoida, et õpilane minema ei lendaks. Tegijatel seda enam vaja ei ole.

Edasi peaks otsustama, kas kasutada "pükse" või "vööd". Surfis kasutatakse istuvat trapetsit suurt kiirust nõudvatel aladel: slaalom, race... Istuv trapets annab suurema jõu ja stabiilsuse, aga on veidi kohmakam kinni-lahti haakimisel. Samas, on tüüpe, kes sõidavad ka slaalomit ja race vöötrapetsiga, mis algselt tuli kasutusele põhiliselt wave-sõiduks. Kõrgemal paikneva konksuga vöötrapetsit on kergem haakida ja lahti haakida, aga sellega ei ole purje maha tõmbamiseks nii palju jõudu. Kõva ülepurjestusega sõitmisel on vahe tuntav, kui ikka toetad p... pükstesse ja istud, jõuab palju suurema purje kinni hoida.

Lohega sõites on vähemalt algajal kindlasti mõistlik võtta istetrapets e. "püksid", mis kinnituvad ka ümber reite. Lohe veojõud on purje omast oluliselt teises suunas (üles!) ning kui ei oska seda päris hästi kontrollida, võib lohe vöötrapetsi sujuvalt kaelatrapetsiks tõsta. Jällegi, eriti kõvad mehed sõidavad ka lohet vöötrapetsiga ja vingemate trikkide ajal haagivad sellegi lahti. Siiski ei julge ma algajale lohetajale vöötrapetsit soovitada. Keda täpsemalt huvitab, võib Kuusingu käest küsida, kui kergelt vöötrapets kontrolli kadumisel ribid sisse lööb.

Kokkuvõte: kasuta seda trapetsit, millega endal kõige mugavam on. Ise tunned ära, mis on mugav. Valikuid on väga palju: tahad kõrgemat tuge seljale, edevaid kiirkinnitusi või paremini istuvaid pükse... Mugavus on peamine. Enamuse lohepoomide trapetsiotsad on võimalik kinnitada ka surfitrapetsi konksu külge, see väike vahe kinnitamise mugavuses on esimestel sõiduaastatel kõige väiksem mure. Kui oma oskustes väga kindel pole, on mõistlik katsetada istetrapetsiga, seda nii lohega kui purjelaual. Vöötrapets tahab natuke teadlikumat kehaasendit ja võib istetrapetsiga võrreldes ebakindlam tunduda. Selleks ajaks, kui koguneb juba nii palju kogemusi, et vahest aru hakkad saama, näed, et märkamatult on varudesse tekkinud ka mitu erinevat trapetsit ;)

Jimmy Diaz'e trapetsijutt EPL-i lehelt:

Kumb on parem: iste- või vöötrapets?

Seda küsitakse viimasel ajal väga tihti. Trapetsi valimise juures on mugavusele esitatavad nõuded väga individuaalsed. Samas tuleb arvestada ka funktsionaalsust. Jimmy Diaz pakub järgmisi näpunäiteid.

Kaks trapetsi põhitüüpi on vöötrapets ja istetrapets. Mina kasutan mõlemat. Sõltuvalt sellest, mis stiili ma parasjagu sõidan. Kui ma olen formula lauaga või testin parasjagu mõnda suurt freeride’i purje, valin ma toetava istetrapetsi.

Istetrapetsil on tavaliselt madalam konks ja kuna trapets on ümber tagumiku, on võimalik purjele rohkem jõudu rakendada. Võib peaegu sõna otseses mõttes trapetsis istuda ja purje pealetõmbamisel kogu oma kehakaalu kasutada. Tänu sellele saab purje paremini ja efektiivsemalt trimmida, energiat säästa ja kiiremini sõita. Istetrapetsi miinuspool on muidugi väiksem liikuvus. See on jalgade ümber ning võib mõnevõrra liigutusi häirida.

Teine variant on vöötrapets. Mina kasutan seda lainesõidu ja vabastiili juures. Ning mõnikord ka väga kõva tuulega slaalomi puhul. Vöötrapets annab palju liikumisvabadust, suurema mugavuse ja rohkem kontrolli. Konks on tavaliselt kõrgemal ning see suurendab kontrolli, kuid vähendab jõudu purjele.

Enamasti lainesõidu ja vabastiili, kuid tihti ka lihtsalt kruiisimise juures just seda tahetaksegi. Ka tõsiselt kõva tuule slaalomi puhul, karmides tingimustes, aitab see lisakontroll olukorda vaos hoida.

Teine tähtis faktor on tugi, mida trapets seljale annab. Paljud meist tunnevad rohkem või vähemal määral ebamugavust alaselja piirkonnas. Mõni trapets pakub rohkem tuge, mõni vähem, sõltuvalt sellest, kuskohas toetust tarvis on. Tavaliselt toetab kõrge seljaga istetrapets meid tagumikust alaseljani. Vöötrapets aga toetab selja alaosast kuni keskmise seljaosani. Sõltuvalt kehakujust ning sellest, mis sorti tuge selg vajab, töötab ilmselt ühte sorti trapets teisest paremini.

Mõlemad trapetsid pakuvad erinevat jõu rakendamist, mugavust, tuge ja kontrolli. Valimine on väga personaalne. Siiski oleks alguses kaval välja mõelda, mis tüüpi purjetamisstiili te harrastate. Minu arvates kasutatakse istetrapetsit üldiselt kursisõidu ja siledal veel kruiisimise juures. Vabastiili puhul ja lainetel on soovitatavam vöötrapets.

Ometi pole see mingi kuldreegel. On inimesi, kes sõidavad kurssi vöötrapetsiga ja teisi, kes kasutavad lainesõidul istetrapetsit. Lõpuks peaks ikkagi valima trapetsi, mis sobib just konkreetse kehakuju ning sõidustiiliga ning pakub maksimaalset mugavust.

Enne trapetsi ostmist peaks seda kindlasti proovima. Iga trapets pakub erinevat mugavuse ja toetuse taset ning parima väljaselgitamiseks on ainuke võimalus erinevate trapetsite proovimine.

Jimmy Diaz Chief Tester Neil Pryde Development Center

Edit - History - Print - Recent Changes - Search
Page last modified on November 04, 2008, at 12:53 AM